“A legtöbb vállalkozó tudja, hogy mit akar.
De azt nagyon kevesen, hogy hogyan.”
Ezt egy cikkben olvastuk, és elsőre nagyon bólogattunk. Jobban belegondolva viszont már korrigálnánk, mert sok-sok olyan céggel és egyéni vállalkozóval találkozunk, akik valójában azzal sincsenek tisztában, hogy MIT akarnak.
Ez nemcsak az újonnan alakuló vállalkozásokra igaz, hanem évekig, akár évtizedekig is el lehet döcögni egy céggel úgy, hogy igazából sosem volt jól definiálva, hogy mit is akar - az pláne nem, hogy hogyan.
Na de ha évtizedekig megy így is, akkor mi a baj? Hát a döcögés.
Ezek a cégek nem tudják, hogyan lehetne sikeresebben, gördülékenyebben, örömtelibben, nyereségesebben működni.
Egyetértünk azzal a vállalkozói körökben ismert gondolattal, hogy nem létezik olyan, hogy stagnáló cég. Az a vállalkozás, amelyik nem fejlődik, valójában hanyatlik. Ezért is nagyon fontos, hogy a döcögés helyett a tudatos építkezést válasszuk!
Hogy jön ez a weboldal készítéséhez?
A tudatosság, vagy annak a hiánya a weboldalkészítéskor nagyon gyorsan kiderül.
Ahhoz, hogy mi megtervezzük valakinek az arculatát és honlapját, rengeteg kérdést felteszünk neki. A reakciókból pedig azonnal látjuk, hogy egy “eldöcögünk”-típusú céggel, egy nagyon lelkesen ám nem tudatosan dolgozó vállalkozóval van dolgunk, vagy pedig olyannal, aki pontosan tudja, hogy hová tart.
Mutatunk néhány olyan kérdést, amiket a weboldalkészítés konkrétumai ELŐTT szoktunk feltenni, és amikre MUSZÁJ válasszal rendelkezned, ha sikeresen, fenntarthatóan szeretnéd az üzletedet vinni.
A tevékenységtől és az egyes részletektől függően számos további kérdéssel érdemes ezeket alábontani.
Nem lövünk le minden poént, csak pár felpiszkáló gondolatot hagyunk itt.
Ki vagy te?
Egyszerű kérdésnek tűnik, de nagyon sokat elárul, hogy mit válaszolsz rá!
“Barkács webáruház”, “Bútornagyker”, “Jelmeztervező”, “Laptopszerviz” vagy “Energetikai tanácsadó”?
Ha ennyi a válaszod, az a “Level 1”. Ez is valami, de a sikerességet az vetíti előre, ha erre már zsigerből olyan választ ad egy vállalkozás, ami egy szó helyett egy frappáns mondatban összefoglalja, hogy mivel foglalkozik, kinek milyen problémáját oldja meg, és miben különleges a cége.
Ha igazán profi vagy, akkor már a “Kik vagytok ti?” kérdésre, sőt, bizonyos helyzetekben egy sima bemutatkozáskor is alkalmazod az üzleti kommunikációban “elevator pitch”-ként hivatkozott frappáns bemutatkozást, ami azt jelenti, hogy néhány mondatban összefoglalod a fontos tudnivalókat olyan formában, hogy az hatásos és emlékezetes legyen, és aki ezzel találkozik, abban a kíváncsiság és a tettvágy is felébredjen, hogy felvegye veled a kapcsolatot.
Keress rá az “elevator pitch” kifejezésre a neten: rengeteg ingyenes anyag vár, ha szeretnél erről többet tudni!
Ha a “Kik vagyunk mi?” kérdésre nem volt komplex válaszod, hanem csak azt mondod rá, hogy például “Személyi edző vagyok, egyéni vállalkozóként dolgozom két edzőteremben”, akkor neked elengedhetetlen a következő alapkérdések átgondolása is:
Ki a célcsoportod?
Minél pontosabban határozd meg, kinek szánod a terméked vagy szolgáltatásod! Az nem jó meghatározás, hogy “azoknak, akik szeretnének igényesen kinézni” vagy “minden autótulajdonosnak”. Ennél sokkal-sokkal pontosabb definíciót kell alkotnod ahhoz, hogy ne járj úgy, hogy mindenkire egyszerre célzol, ezáltal senkit nem találsz el.
Elsőre furcsának tűnik, de ha jobban leszűkíted a célcsoportodat, azzal látszólag ugyan vevőket veszítesz, de valójában rájuk hatásosabban célzol, így ők nagyobb valószínűséggel vásárolnak tőled.
Be mered vállalni ezt az elsőre kockázatosnak látszó döntést?
Amikor a célcsoportodat próbálod megtalálni, azzal sok mindent megtudsz saját magadról. A legtöbben olyanoknak szeretnek értékesíteni, akik valamilyen szempontból hasonlítanak hozzájuk, az értékrendjüknek, érdeklődésüknek vannak közös elemei, vagy a célcsoportnak hasonló a problémája, mint amivel ő is küzdött korábban. (Persze olyan is van, akinek egész más a rendezőelve ebben.)
Arról is kapsz egy tükröt, hogy a könnyebb utat próbálod-e választani vagy a nehezebbet, vagy például hogy tömegtermékként gondolsz magadra vagy prémiumként.
Kik a konkurenseid?
A versenytársaid tevékenységét mindig figyelemmel kell kísérned ahhoz, hogy gyorsan reagálhass a piaci történésekre és ne maradj le a versenyben. Ennek előfeltétele, hogy felmérd, hogy egyáltalán kik a konkurenseid. Ez egy szöszmötölős feladat, ráadásul nem egyszeri, hanem folyamatos tevékenységnek kell lennie, hiszen a piac folyton változik.
Vigyázat, a konkurenciád nem biztos, hogy csak azokból a vállalkozásokból áll, akik pont ugyanolyan terméket vagy szolgáltatást kínálnak, mint te!
Ne a termékből indulj ki, hanem a vevő gondolkozásából! Vajon a te termékeden kívül milyen megoldások vannak a piacon arra, ha neki felmerül egy problémája vagy igénye?
Az is sokat elárul rólad, ahogy a konkurenseidről gondolkozol. Lenyomni akarod őket? Kitűnni közülük? Ellenségek vagy versenytársak? Kooperálsz velük vagy legszívesebben fellőnéd őket a Holdra? Ezek a kérdések a taktikádat, marketingeszközeidet is meghatározzák.
...és még nincs vége!
Ezzel a három alapkérdéssel, és még további hasonló stratégiai témákkal mindenképp érdemes eltölteni jó néhány ötletelős órát a vállalkozás indításakor, de legkésőbb akkor, amikor a vállalkozó vagy cég belevág a weboldalkészítésbe és az online jelenlét kialakításába.
Így sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy nem a vállalkozóknak abba a nagy hányadába kerülsz, akik a működésük első pár évébe belebuknak, hanem hosszú távon tudatosan és sikeresen fogsz építkezni!
Van az a pénz
Ha a hideg ráz az egésztől, amit itt leírtunk, vagy valamiért most nem fér bele az idődbe, hogy ezeket megfelelő minőségben átrágd, akkor sincs veszve minden.
Ha nagyjából meghatározod a válaszokat, akkor is működhetsz sikeresen - DE! Készülj fel rá, hogy jóval drágább lesz egy-egy vevő megszerzése. Gyakorlatilag plusz pénzzel vásároltad meg azt a szabadidőt, amit megspóroltál a NEM-tervezésen.
Miért is van ez? Mert sokkal pontatlanabbul fogsz célozni, az üzeneteid sokkal kisebb hatásfokkal érik majd el a megfelelő füleket, sokkal többször és többféleképpen kell megérintened a potenciális vevődet ahhoz, hogy belőle tényleg vevő legyen. Ezt a magasabb hirdetési és egyéb költségek jól fogják mutatni.
Amennyiben nem a megúszós verziót választod: a Raccoon Lab csapata szívesen segít neked, ha szeretnél támogatást abban, hogy az ilyen stratégiai kérdéseket a kellő mélységben és sorrendben, a megfelelő következtetéseket levonva gondold át!