Nagyon szeretjük az arculattervezési projekteket, mert elképesztően sok mindent meg lehet mutatni egy jó logóval és designnal egy cégből: a tevékenységét, értékrendjét, stílusát, vízióját, szervezeti és akár rejtett üzeneteket is.
...És szerencsére a kihívásokat is szeretjük, márpedig rengeteg kihívás van egy ilyen projektben. Miért?
- Egyrészt mert a 21. század információkkal túlterhelt világában az emberek ingerküszöbe sokkal magasabbra került, mint ahol néhány évtizede volt. A vállalkozások jogosan érezhetik úgy, hogy egyre nehezebb kitűnni a tömegből a sok millió reklám és végtelenül sok információ zaja miatt.
- Szintén civilizációs sajátosság a folytonos rohanás, ami miatt a reménybeli ügyfeleink az utcán közlekedve vagy a közösségi oldalakat böngészve könyörtelenül kevés időt adnak a bemutatkozásra. Sem a neten, sem az utcán nem fogják hosszan nézegetni az emberek a kézműves sörfőzdénk vagy mobiltelefon-szervizünk cégérét vagy hirdetését.
Bármilyen felületről legyen szó, a fentiek miatt mindössze néhány tizedmásodpercünk van arra, hogy az emberek észrevegyenek minket, első benyomást alkossanak, megértsék a dizájnt, az üzenetet, leessenek nekik az esetleges utalások vagy poénok, és felismerjék, hogy pont ránk van szükségük – vagy legalábbis elraktározzák a kapott információkat, amiket később elő tudnak hívni az agyukból, ha sörös vagy mobiltelefon-javítós igényük merülne fel.
Az előző blogcikkünkben a színek fontosságát taglaltuk, hiszen a színvilág rengeteget tud segíteni az egyedivé és felismerhetővé válásban. Mi tudja még ezt támogatni?
A logó!
Van olyan cég, aminek a logója különösen tetszik? Ha igen, az valószínűleg olyan lehet, ami könnyen felismerhető, azonnal hat az üzenete, valamivel kitűnik a többi közül. Ezek minden logónál alapvető kritériumok. De vannak olyan szempontok is, amik alapján a különböző típusok közül érdemes a számunkra legmegfelelőbbet kiválasztani.
A logófajtákat klasszikusan hét csoportra szokta osztani a szakma - lássuk, melyik miért jó!
A logók klasszikus tipizálása
- Szöveglogók vagy logotípiák (Wordmarks): Ebben az esetben a logó egyszerűen a cég nevének felirata valamilyen ütős formátumban. A Coca-Colát mindenki ismeri, így nekik már nem is lenne szükségük arra, hogy magát a cégnevet is tartalmazza a logó, de olyan jól sikerült az egyedi piros feliratuk, hogy továbbra is ezt használják, az emberek pedig azonnal felismerik világszerte. A szöveglogók pontosan erre jók: azonnal felismerhetővé teszik a céget, így különösen érdemes ilyen logóban gondolkozni egy új márka bevezetésekor, hogy a név beszivárogjon a fejekbe. Ilyen logója van még például a Nescafénak, a Siemensnek, a Colgate-nek vagy a Subwaynek.
- Monogram logók (Lettermarks): Ha túl hosszú a vállalat neve, de szeretnénk megjeleníteni, akkor a rövidítését is lehet használni a mindennapokban és logóként is. Az OTP ennek tipikus példája – sokan nem is tudnák rögtön rávágni, hogy milyen szavakat rövidít a monogram, a cégcsoportot mégis mindenki ismeri, és a logóját is rögtön felismerik. Az HBO, a UPS, a HP és a P&G is ilyen megoldást választott.
Ennél az első két típusnál a siker nagyrészt a betűtípuson múlik, ezért a tipográfiáról is hozunk majd külön blogcikket. - Ikonikus logók (Pictorial marks): A Puma, a Playboy, a Shell és az Apple is erre szavazott: Egyszerűsített grafika vagy szimbólum jelképezi a céget, ami annyira egyedi, hogy szöveg nélkül is bárhol megállja a helyét. Az ábra közvetíti azt az üzenetet, életérzést vagy értékrendet, ami az emberek fejében ezáltal a céghez kapcsolódik. Előnye a széles körű felhasználhatóság, kis méretben és rosszabb felbontásban is jól látszik, és fekete-fehérben vagy más színekkel is működik. Nehéz igazán egyedi ikont alkotni, de ha sikerül, az védjegyként is alkalmazható és minden reklámfelületen jól szolgálja az imázsépítést.
- Absztrakt logók (Abstract logo marks): Az előző kategória párja: itt is valamilyen piktogram a főszereplő, de nem egy létező dolgot formáz meg, hanem geometriai alakzatokból, önálló formákból alakul ki egy egyedi kép. A Pepsi, a Renault vagy a Reebok logói így készültek.
- Kabalás, figurás logók (Mascots): Életre kel az arculat, amikor a KFC-nél és Pringles-nél a két úriember ránk néz a logóról, vagy a Michelin-baba integet nekünk. Barátságos, családias, játékos, egyedi, vidám arculatot ad a cégnek egy ilyen megjelenés. Ha a cég szeretné szó szerint élővé tenni a márkát valamilyen rendezvényen, ezeket a figurákat jelmezként is használhatja.
- Kombinált logók: Az első öt típus különböző kombinációiból olyan logók születhetnek, amiken a márkanév és valamilyen ábra is megjelenik. Gondoljunk a Lacoste, a Rolex, a Mastercard vagy a Red Bull designjára.
Nehézség ennél a logónál, hogy nem elég az ütős piktogram és a szép felirat, még ezek összhangját is meg kell teremteni. Viszont a vegyes logók előnye, hogy sokféle módon használhatók, főleg a márkaismertség érettebb szakaszában, amikor akár elhagyható a szöveg vagy a szimbólum, a másik is teljes értékű és felismerhető marad. Amíg a kettőt együtt használjuk, ez a típus kiválóan alkalmas egy új márka piacra vitelére. - Emblémák: Gyakran címerre hasonlít ez a logó, amikor intézmények, iskolák és olyan cégek alkalmazzák, akik a tradicionális értékeket hangsúlyozzák vagy a retro megjelenést célozzák. Emellett akkor is jó választás ez a logótípus, ha a piktogramba valamilyen frappáns módon szervesen beilleszthető a felirat. Az emblémákban a név a logón belül található, nem választható szét a szöveg a képtől, ezért nagyon kell figyelni arra, hogy kis méretben is olvasható maradjon. Ilyen logója van például a Lamborghininek, a Starbucksnak, a Pizza Hutnak vagy a Burger Kingnek.
Hogyan tervezzünk logót és mik lehetnek a buktatók?
A tervezés során több hibalehetőség is adódik, ezeket elkerülhetjük azzal, ha egy tapasztalt, igazán kreatív, a célközönség szemével látni tudó, az ügyféllel partnerként együttműködő grafikust bíz meg a megrendelő, akivel a következő kérdéseket közösen átgondolják:
Mit adunk el vele?
Elsőként a megrendelő és az ügynökség alaposan átbeszéli, hogy milyen márkának a logója készül és mit szeretnénk elérni vele. Újonnan alapított vállalkozásról van szó, aminek az ismertségét kell megalapozni? Már bevezetett márka rebrandingje a cél? Létező cég leányvállalata vagy partnere az illető? Milyen a cég profilja, tevékenysége? Van-e valamilyen fontos üzenet, aminek mindenképp át kell jönnie a logóból? Mi a márkanév? Olyan, ami jól mutat szöveges logóként, vagy ahhoz túl hosszú vagy bonyolult? Vannak-e már meglévő, kapcsolódó arculati elemek, amikhez alkalmazkodni kell? Milyen a versenytársak arculata?
Kinek készül?
Az egyik legfontosabb tanácsunk az olvasónak, hogy a logó ne a megbízó cég vezetőinek az ízlését szolgálja ki, és nem is az a lényeg, hogy a tervező ügynökség tagjainak személy szerint mi tetszik. Az a kérdés, hogy a célközönséget mivel tudjuk legjobban megszólítani! Legyen teljesen világos és pontosan definiált, hogy kinek az érdeklődését szeretnénk megszerezni. Ha pedig ez megvan, ne hagyjuk, hogy elcsábítson valamilyen éppen futó trend, ami akár a célcsoportunkat is megmozgatta: a logó és az arra épülő arculat jó esetben nem fél évre készül, hanem hosszú távra, ezért időtálló megoldást válasszunk.
Hol lesz látható?
Nagyon fontos, hogy úgy tervezzük meg a logót, hogy az mindegyik felületen, marketinganyagban kivitelezhető legyen és jól érvényesüljön. A digitális felületeken kívül szükség lehet névjegykártyára, hímzett pólóra, nagyméretű molinóra, pecsétre, tetoválásra (...csak vicceltünk :D Vagy nem? ;) ), katalógusra, autómatricára… a lehetőségek száma végtelen, de mindenképp ezek figyelembe vételével kell elkészíteni a logót. Ha szükséges, a logóból készüljön egy egyszerűsített változat is.
Hogyan hozzuk meg a Nagy Döntést?
A legtöbb grafikai tervezéssel foglalkozó cég ajánlatában nemcsak egy, hanem több logóváltozat is szerepel, amik közül választva még finomítási lehetőség is van.
Nem érdemes azonnal dönteni az első verzió láttán, de a túlbonyolítást is igyekezzünk elkerülni: csak azért, mert benne van az árban, ne próbálgassuk az egyre komplikáltabb ábrákat, ne akarjunk fokozatosan mindent belezsúfolni a már kiválasztott logóba.
Gyakori hiba, hogy a megrendelő annyira sok üzenetet szeretne egyszerre átadni, hogy a végén káoszba fullad a logó. Például szeretné látni a cégnév kezdőbetűit a tevékenységére utaló piktogramban elrejtve, amiben még a cég jogelődjének vagy anyavállalatának logóját idéző forma is legyen, plusz jó lenne láttatni, hogy környezetbarát anyagokat használ, és hogy budapesti, hogy a tulajdonosnak van két bernáthegyije és és és… No ebből egész biztosan nem lesz jó eredmény. A bevezetőben írtunk arról, hogy mi mindent tud megmutatni egy logó, de nem egyszerre mindet beleerőszakolva, hanem a stratégiai és marketingcélnak megfelelően válogatva. A grafikus feladata, hogy ezeket a vadhajtásokat időben levagdossa és az ügyfelet “a kevesebb több” szemléletre visszaterelje a munka közben és a végső választáskor is.
Hogyan dolgozzunk együtt?
Megrendelőként (is) elengedhetetlen a világos kommunikáció. Ha van egy elképzelés a fejünkben, azt mindenképp mondjuk el a grafikusnak: ha szabad kezet adunk neki, miközben van egy álomkép, amit szeretnénk látni a végére, az szinte biztosan csalódás lesz. Viszont az sem szerencsés, amikor minden tollvonást a megbízó szeretne irányítani. Ha nem tudja elengedni a saját ötletét, akkor megállapodhatnak abban, hogy a grafikus elkészíti azt is, és a saját elgondolása szerint is kidolgoz egy másikat.
Nem érdemes megspórolni az első beszélgetésben azt a részt, ahol a megbízó a hangulatról, stílusról, értékekről, üzenetekről beszél. Minél több információt kap a grafikus, annál biztosabb, hogy a végeredmény azt tükrözi, amit az ügyfél szeretne.
A sikeres együttműködéshez kölcsönös bizalomra van szükség, és persze folyamatos kommunikációra, hogy egyik félnek se kelljen gondolatolvasónak lennie.
A Raccoon Lab csapata és grafikusunk, Kitti pontosan a fentiek szerint dolgozik, figyelembe véve minden fontos szempontot, így ügyfeleink mindig elégedetten és büszkén viszik magukkal az elkészült logóikat. A referenciáink között mindegyik logótípusra és sokféle stílusra lehet példákat találni, jó csemegézést!