Aki sosem gondolt bele abba, hogy mennyire befolyásolják a hangulatát, a közérzetét, a mindennapi cselekedeteit és – bármennyire hihetetlennek is tűnik – az üzleti döntéseit a színek, annak elsőre sokkolóak lehetnek azok a kutatási eredmények, amelyek a színek használatának számszerűen kimutatható hatását mutatják be, ezzel nagy hatást gyakorolva a marketingben az arculattervezés és grafikai munkák trendjeire.
Nagyon régóta foglalkoznak a kutatók ezzel a témával, mivel igen hálás téma: az életünk szinte minden területén a gyakorlatban is jól használhatók a kutatásokból nyert információk. Természetesen sejthetjük, hogy a szemfülesebb vállalatok élnek is ezzel a lehetőséggel, és a színeket is bevetik az arculattervezés során, a marketingstratégiájuk részeként.
De miért ilyen erős a színek hatása?
Mert a színek az érzelmekre hatnak. Ez persze mindenki számára triviális, és mindannyian számtalan példát tudunk arra hozni, hogy a körülöttünk vagy akár a ruhánkon látható színek hogyan befolyásolják a hangulatunkat, vagy épp fordítva: a hangulatunk és érzéseink milyen erősen eltéríthetik, hogy épp milyen színű dolgokkal esik jól körbevenni magunkat. Így az arculattervezés és azon belül a színek használata a saját privát életünket is átszövi, csak ennek bizonyos elemei akár nap mint nap változnak.
A vállalatoknak azonban alapos előkészítéssel úgy kell megalkotniuk a megjelenésüket az arculattervezés során, hogy az hosszú távon is, minden szemlélő számára egyértelmű és befogadható módon jelenítse meg a fő értékeiket és azokat az üzeneteket, amik segítségével az ügyfeleiket szeretnék megnyerni. Ennek egyik legkézenfekvőbb módja a színválasztás.
Úgynevezett színasszociációk minden emberben már gyerekkorban kialakulnak, azaz bizonyos fogalmak és tárgyak gondolatához színeket társítunk és viszont, tehát a kék a víz vagy az ég színe, a sárga a napfényé. Aztán később a reklámokkal átitatott világunkban a napfénysárgához beköltözik a fejünkbe a McDonald’s logója is, a piroshoz a Coca-Cola. A különböző kék színeknél eszünkbe jutnak a biztosítók, bankok, IT cégek vagy épp a BMW, és sokszor hallhatjuk definícióként a Facebook-kék kifejezést is, ami az arculattervezés sikerét jelzi. Amit régebben lazán leciklámeneztünk volna, az jó pár éve már szigorúan magenta, és szintén konkrét márkát társítunk hozzá.
Az asszociációk mentén szimpátia, vonzódás és mindenféle érzetek is kialakulnak a fejünkben: az egyik színes logó hatására nyugalmat érzünk, a másik vidámságot áraszt, vannak kifejezetten elegáns színkombinációk és lehet igazán szenvedélyes színvilágot alkotni. Ezt használják ki az említett cégek az arculattervezés folyamán és sok ezer további márka is.
Ha okosan van felépítve egy márka, akkor a jó arculattervezés segítségével a színei azt tükrözik, amilyen érzéseket a leendő vevője tudatalattijában kelteni szeretne, és egyben megcélozza a tipikus közönségének közös személyiségvonásait, ízlését.
Milyen szavak, érzések, hangulatok kapcsolódnak neked ezekhez a színek szerint összerendezett logókhoz? Találsz közös vonást az egyes csoportokban?
Dióhéjban a fenti színek jelentései: a piros erőt, határozottságot, dominanciát sugall, jelenthet figyelmeztetést vagy tiltást, mindenképp figyelemfelkeltő, megkerülhetetlen. A kék ennél sokkal nyugodtabb, a kapcsolódást, tisztaságot, bölcsességet jelzi. A zöld a természetre, természetességre utalhat, de a nyugalom, béke, szeretet, egyszerűség, gondoskodás színe is. A sárgát a piroshoz hasonlóan, akár azzal kombinálva szintén figyelemfelkeltésre lehet használni. Játékos, könnyen elérhető és megfizethető (de nézzük csak, milyen érdekes kivétel van a fenti logók között!), energikus, vidám.
Ezek csak az alapszínek, az arculattervezés során a további árnyalatokkal és a színek kombinálásával hihetetlenül sokféle hatást lehet elérni.
Lássuk, hogyan használják a cégek tudatosan a színeket! Például az elektronikus pénzforgalmi szolgáltatásokkal foglalkozó PayPal az arculattervezés terén eléggé biztosra ment: azért választott egyszerű, letisztult kék logót, mert ez a szín egyszerre közvetít nyugalmat, szakértelmet, megbízhatóságot, átláthatóságot, nyitottságot, tiszta emberi kapcsolatokat. A kétféle kék érdekesebbé teszi az emblémát, emellett a sötétebb kék a bölcsességet, a világosabb a fiatalos hangvételt jelzi.
A FedEx szállítmányozó cég a lila és a narancs kombinációjára szavazott. A lila a sikerre, a modern gondolkodásra, kreativitásra utal, a narancssárga pedig a gyorsaságot, energikusságot, a barátságosságot és a megfizethetőséget jelöli. (Az arculattervezés tekintetében a FedEx egyébként zseniális példa összességében is, mivel a színek mellett a formák is megérnek egy alapos megnézést a logójában. Ha megnézed az emblémáját, látod az Ex betűk lyukjaiban megbújó nyilat?)
A végtelenségig lehet sorolni azokat az ismert és nagyon egyszerű példákat, amikről az átlagembernek is ugyanazok a hangulatok, jelzők, fogalmak jutnak eszébe, amiket a tervezők megálmodtak. És igazából pont ezek az ügyes arculattervezés jó példái. Hiszen a vizuális megjelenés célközönsége a legtöbbször épp az átlagember, aki marketingpszichológiai tudás nélkül, ám rengeteg érzés és tapasztalás birtokában pillanatok alatt alkot véleményt és hoz döntést az első benyomás alapján.
A szuperhősös Marvel erőteljes pirosa, az elegáns Lindt csoki arany felirata, a Chanel luxusának fekete emblémája, a Google sokszínűsége mindenki számára egyértelmű és azonnali asszociációkat indít be. Az arculattervezés az ő esetükben pontosan ezt a direkt, rögtön érvényesülő intenzív hatást célozta meg, sikerrel.
Aztán ott vannak azok a márkák, amiknek ha csak a színeit látjuk, nem biztos, hogy azonnal beugrik, hogy melyik cégről van szó, mégis igaz, hogy évek óta ugyanazzal a tipikus színvilággal ismerjük őket és nagyon nehéz lenne másmilyen színekkel elfogadnunk a dizájnt.
Próbáljuk csak ki! Milyen márkák lehetnek ezek?
Aki nem találta ki, az ne csüggedjen, ezek ilyen formában nem annyira triviálisak. Megfejtés: a Fanta, a Wizz Air és a Pepsi színeit látjuk!
Ha esetleg nem sikerült rájönni, abból az következik, hogy itt hibás volt az arculattervezés? Például a Fanta kékjét sokan nem tudnák fejből felidézni, mert a fejünkben a narancsszín a hangsúlyos. Akkor ez egy rossz választás? De képzeljük el a Fantát rózsaszínnel, vagy a citromsárga Pepsit, zöld Wizz Airt… akkor jövünk csak rá, mennyire fontos eleme a megjelenésének az ő saját egyedi színösszeállítása.
A Raccoon Lab is nagyon figyelt a színekre az arculattervezés során: az energikus pirosat és a profizmust jelző feketét kombináltuk a kéknek a kommunikációra, precizitásra, szakértelemre és optimizmusra utaló fiatalos, világos árnyalatával. Hogy tetszik?
És a Te színeid mit üzennek?
Van már logód? Milyen a dizájnja a weboldaladnak, közösségi oldalaidnak, névjegyednek, offline és online anyagaidnak? Volt olyan átgondolt arculattervezés a megjelenésed kialakítása mögött, amiben szerepet kapott annak megtervezése, hogy kit célozzon és milyen mondanivalót közvetítsen, például a színeivel?
Ha még bizonytalan vagy abban, hogy milyen színeket célszerű használnod, akkor az arculattervezés nulladik lépéseként érdemes lehet egy pszichológiai kirándulást tenned a személyiség- és viselkedési típusok felé is.
Hallottál már a DISC tipológiáról?
Ez a betűszó a négy fő viselkedési kategóriát jelöli, melyek közül mindannyiunkban domináns egy vagy kettő:
-
A “D” a domináns, határozott, eredményorientált, versengő, gyors döntéseket hozó vezetői személyiséget jelképezi. A színe a piros.
-
Az influence, azaz befolyás szóból ered az “I” betű: ez a barátságos, közvetlen, dinamikus, játékos, kapcsolatorientált, extrovertált sárga típus.
-
A harmadik kategória a zöld “S”, amely a stabilitás, állandóság, gondoskodás, érzékenység, empátia, konfliktuskerülés, segítőkészség értékeit követi.
-
A “C”-vel jelölt conscientious szó lelkiismeretest jelent. A kék típus precíz, kritikus, alapos, maximalista, elemző és tárgyilagos.
Az egyes DISC kategóriák hasonló jellemzőkkel bírnak, mint azoknak a színeknek a színasszociációi, amikkel jelölték őket. Így az arculattervezés során akár ez az egyszerű csoportosítás is segít abban, hogy ha tudjuk, milyen személyiségű embereknek mit szeretnénk közvetíteni, akkor azt milyen színvilággal érdemes tennünk.
Persze aki egy jó kreatív ügynökségre bízza az arculattervezés feladatát, biztos lehet benne, hogy a szakértők nem intézik el ezzel a négy típussal a színválasztást – a DISC egy gondolatébresztő szelet volt az elemzésre érdemes szempontok közül.
A grafikus szakember a megjelenés többi elemével együtt komplex koncepciót hoz létre, amiben a színvilágot sok-sok szempont alapján alkotja meg, és ezeket összehangolja a mintákkal, emblémákkal, betűtípusokkal. Utóbbiak szintén számos kritérium alapján születnek meg, nemsoká erről is hozunk posztot és blogcikket, egy jó kis rejtvénnyel :)