Hogyan éred el az ügyfeleidet?

Te mennyire tudatosan használod a különböző online marketingeszközöket?

A cégednek van egy honlapja, természetesen fent vagytok Facebookon, talán Instán. Használod a Google eszközöket, SEO-t, és webshopotok is van, ha olyan jellegű a terméked. Ezzel a hazai cégek átlagának megfelel az eszközeitek tárháza. A hírlevelet, blogot és az ajánlásokra való támaszkodást is sok cég említi, amikor a marketing módszerei kerülnek szóba.

De vajon azáltal, hogy ezeket a platformokat és eszközöket használja a cég, már hátradőlve meg is lehet nyugodni, hogy az online marketing kipipálva? Vagy egyetértesz velünk abban, hogy nagyon nem mindegy ezeknek a minősége?

Mennyire tudatos az a tevékenység, amit egyik vagy másik területen végzel, végeztek? És ami ugyanilyen fontos: mennyire tudatosan hangoljátok össze ezeket az eszközöket? Mennyire segítik ezek egymást?

Nehéz a sokféle eszköz között eligazodni és jól használni őket, ráadásul a lehetőségek száma egyre nő, a trendek pedig változnak. A tartalommarketing és az ún. inbound marketing egyre nagyobb teret hódítva azt diktálja, hogy tukmálás és direkt nyomulás helyett értékes tartalmakkal, ügyfélélménnyel, szakértői információkkal hozzuk közelebb az ügyfeleket a márkánkhoz. Érdemes ebbe az irányba vinni a vállalkozásod kommunikációját, mivel a közönség a hagyományos hirdetésekre kezd immunissá válni, azzal viszont aktivizálhatod a vevőjelölted, ha valódi értéket adsz neki.

Platformok tekintetében is egyre szélesebb a skála, amin megjelenthetünk: a YouTube, LinkedIn, Snapchat vagy TikTok használatát is érdemes megfontolnod, szem előtt tartva a terméked/szolgáltatásod típusát és célközönségét. (A TikTok például most elképesztően gyors növekedésben van, és már bőven nemcsak a tizenéves lányok zenére tátogásáról szól! Tudtad, hogy a TikTok Ads segítségével már fizetett hirdetések feladására is van lehetőség?)

Napról napra jelennek meg újabb felületek, eszközök, módszerek, technológiák.... ezekkel jó lenne lépést tartani, ugye?

Rengeteg olyan példát lehet látni a kkv cégeknél, ahol dicséretes az elszántság és a jó szándék: nagyon sok energiát tesznek ezekbe a tevékenységekbe és nyitottak arra, hogy új dolgokkal kísérletezzenek, de az eredmények messze elmaradnak a várttól - de attól mindenképp, amit ki lehetne hozni belőle akkor, ha profin, fókuszáltan, előre kidolgozott stratégia mentén végeznék őket. 

Szinte minden kisvállalkozásra (elismerésünk a kivételeknek!) jellemző, hogy random próbálgatják a közösségi oldalakat, random posztolnak, és ami még rosszabb, random hirdetnek rajtuk. Utóbbi azért fájó, mert komoly összegeket lehet kidobni az ablakon jó sok munka belefektetésével, ha nem megfelelő a hirdetési stratégiánk.

A weboldalak között is látunk olyat, ami nemhogy nem segíti, de még hátráltatja is a gazdája üzletét. Ez csalóka lehet, mert nemcsak azok minősülnek rossz weblapnak, amik csúnyák, kaotikusak, olvashatatlan a piros háttéren narancssárga tömény szöveg, és rettenetes minőségű fotók vannak rajta. Vannak első ránézésre szép, de nem megfelelő funkcionalitású honlapok is.

Gyakran találkozhatunk olyan céges megjelenésekkel, ahol a weblapnak, az egyes közösségi oldalaknak, a médiában megjelent cikkeiknek, a videóiknak egymástól annyira eltérő a stílusa, hangneme, dizájnja, hogy ember legyen a talpán, aki fejben összerakja - és még meg is jegyzi -, hogy ugyanazon márkáról van szó.

Még hosszan lehetne sorolni, hogy mi mindent lehet rosszul csinálni a marketingben (és akkor mi csak az online eszközökről beszéltünk!), de ennek az írásnak nem az a célja, hogy ízekre szedje a lehetséges hibákat. Már csak azért sem, mert egyáltalán nem áll szándékunkban ekézni azokat a cégeket, akiknek MÉG nem sikerült profivá érlelniük a marketingjüket. Ennek az oka nagyon fontos, és szeretnénk, ha az olvasóban is tudatosulna:

Nem kell mindenkinek mindenhez értenie.

Bármennyire is úgy tűnik, hogy posztot kitenni bárki tud, a marketing egy KÜLÖN SZAKMA. Ha Te némettanár / adótanácsadó / sminktetováló / energetikai auditor / lakberendező vagy, vagy van egy remek saját terméked, vagy festőművész vagy, vagy jó kereskedelmi érzékkel összehoztál egy nagykert valamilyen termékcsoportra, abból még nem következik, hogy a marketinghez is rögtön értened kell.

Vannak, akik ezt felismerve kiszervezik például a fizetett hirdetéseik menedzselését. Vagy a blogcikkek írását. És persze a weblapkészítést. Manapság gyakorlatilag bármit lehet külsősre bízni. Ez már jobb megoldás a semminél, hiszen megértette a vállalkozó, hogy az ő ideje is véges és nem tud mindent ő intézni, és azt is belátta, hogy ő nem szakértő ezekben. 

De ezek a külön-külön kiszervezések veszélyesek lehetnek. Sok hátrány származhat belőlük, amik miatt érdemesebb egyetlen szolgáltatóra bízni ezeket a tevékenységeket. Erről korábban írtunk egy külön cikket, itt megtaláljátok. Most csak azt emelnénk ki, hogy a külsősök által egyesével menedzselt marketingeszközök esetében nagyon nehéz azt biztosítani, hogy mindegyik megfelelően, egymást segítve szolgálja a cég marketingstratégiáját. Márpedig a mai világ hatalmas online zajában elengedhetetlen, hogy hatékonyan használjuk ezeket a lehetőségeket.

Tehát akkor mit kell tenned? Mérlegeld a következőket: 

  1. Mennyire szeretnéd erős online lábakra helyezni a céged marketingjét? 
     
  2. Ha úgy gondolod, kell a profi online jelenlét, tudod-e, hogy pontosan mi szükséges ehhez? 
     
  3. Ha már tudod, mi kell hozzá, van-e elég tudásod ahhoz is, hogy eldöntsd, meg tudod-e valósítani önerőből, illetve észrevedd, hogy mikor csinálod jól?
     
  4. Ha önerőből meg tudod csinálni, hajrá! Tervezd meg tudatosan, hogy melyik platformon mikor mit csinálsz. Légy következetes, foglalkozz vele rendszeresen, hangold össze a különböző eszközöket, mérd vissza az eredményeid, fejlessz folyamatosan! 
     
  5. Ha szakértői segítséget kérsz, alaposan gondold át, hogy egy-egy konkrét feladatot szeretnél kiszervezni vagy komplex szolgáltatást veszel igénybe. Sőt, már a fenti első kérdések megválaszolásához is érdemes lehet szakértői tanácsot kérned!
     
  6. Ha eldöntötted, mihez veszed igénybe a marketingszolgáltatót, alaposan nézd át a kínálatot és keresd meg a számodra legmegfelelőbbet!
     
  7. Ha megvan a partner, szánjátok rá az időt, hogy tüzetesen megismerhesse a céget, a stratégiai céljaitokat, az eddigi marketingtevékenységeteket, a kihívásaitokat. Rendszeresen egyeztessetek, kövesd nyomon, hogy mi történik. Ne akard mikromenedzselni a neki átadott feladatokat, de másik végletként ne is vonulj ki a témából. Mindig beszéljetek az elvégzett tevékenységek eredményéről és a következő időszak prioritásairól és tájékoztasd, ha bármi változik nálatok a működésben, koncepcióban.
     
  8. Figyeld a növekvő eredményeidet és fogadd a gratulációkat! :)

Raccoon Lab - Minden jog fenntartva 2014 - 2021