Te mennyire tudatosan használod a különböző online marketingeszközöket?
A cégednek van egy honlapja, természetesen fent vagytok Facebookon, talán Instán. Használod a Google eszközöket, SEO-t, és webshopotok is van, ha olyan jellegű a terméked. Ezzel a hazai cégek átlagának megfelel az eszközeitek tárháza. A hírlevelet, blogot és az ajánlásokra való támaszkodást is sok cég említi, amikor a marketing módszerei kerülnek szóba.
De vajon azáltal, hogy ezeket a platformokat és eszközöket használja a cég, már hátradőlve meg is lehet nyugodni, hogy az online marketing kipipálva? Vagy egyetértesz velünk abban, hogy nagyon nem mindegy ezeknek a minősége?
Mennyire tudatos az a tevékenység, amit egyik vagy másik területen végzel, végeztek? És ami ugyanilyen fontos: mennyire tudatosan hangoljátok össze ezeket az eszközöket? Mennyire segítik ezek egymást?
Nehéz a sokféle eszköz között eligazodni és jól használni őket, ráadásul a lehetőségek száma egyre nő, a trendek pedig változnak. A tartalommarketing és az ún. inbound marketing egyre nagyobb teret hódítva azt diktálja, hogy tukmálás és direkt nyomulás helyett értékes tartalmakkal, ügyfélélménnyel, szakértői információkkal hozzuk közelebb az ügyfeleket a márkánkhoz. Érdemes ebbe az irányba vinni a vállalkozásod kommunikációját, mivel a közönség a hagyományos hirdetésekre kezd immunissá válni, azzal viszont aktivizálhatod a vevőjelölted, ha valódi értéket adsz neki.
Platformok tekintetében is egyre szélesebb a skála, amin megjelenthetünk: a YouTube, LinkedIn, Snapchat vagy TikTok használatát is érdemes megfontolnod, szem előtt tartva a terméked/szolgáltatásod típusát és célközönségét. (A TikTok például most elképesztően gyors növekedésben van, és már bőven nemcsak a tizenéves lányok zenére tátogásáról szól! Tudtad, hogy a TikTok Ads segítségével már fizetett hirdetések feladására is van lehetőség?)
Napról napra jelennek meg újabb felületek, eszközök, módszerek, technológiák.... ezekkel jó lenne lépést tartani, ugye?
Rengeteg olyan példát lehet látni a kkv cégeknél, ahol dicséretes az elszántság és a jó szándék: nagyon sok energiát tesznek ezekbe a tevékenységekbe és nyitottak arra, hogy új dolgokkal kísérletezzenek, de az eredmények messze elmaradnak a várttól - de attól mindenképp, amit ki lehetne hozni belőle akkor, ha profin, fókuszáltan, előre kidolgozott stratégia mentén végeznék őket.
Szinte minden kisvállalkozásra (elismerésünk a kivételeknek!) jellemző, hogy random próbálgatják a közösségi oldalakat, random posztolnak, és ami még rosszabb, random hirdetnek rajtuk. Utóbbi azért fájó, mert komoly összegeket lehet kidobni az ablakon jó sok munka belefektetésével, ha nem megfelelő a hirdetési stratégiánk.
A weboldalak között is látunk olyat, ami nemhogy nem segíti, de még hátráltatja is a gazdája üzletét. Ez csalóka lehet, mert nemcsak azok minősülnek rossz weblapnak, amik csúnyák, kaotikusak, olvashatatlan a piros háttéren narancssárga tömény szöveg, és rettenetes minőségű fotók vannak rajta. Vannak első ránézésre szép, de nem megfelelő funkcionalitású honlapok is.
Gyakran találkozhatunk olyan céges megjelenésekkel, ahol a weblapnak, az egyes közösségi oldalaknak, a médiában megjelent cikkeiknek, a videóiknak egymástól annyira eltérő a stílusa, hangneme, dizájnja, hogy ember legyen a talpán, aki fejben összerakja - és még meg is jegyzi -, hogy ugyanazon márkáról van szó.
Még hosszan lehetne sorolni, hogy mi mindent lehet rosszul csinálni a marketingben (és akkor mi csak az online eszközökről beszéltünk!), de ennek az írásnak nem az a célja, hogy ízekre szedje a lehetséges hibákat. Már csak azért sem, mert egyáltalán nem áll szándékunkban ekézni azokat a cégeket, akiknek MÉG nem sikerült profivá érlelniük a marketingjüket. Ennek az oka nagyon fontos, és szeretnénk, ha az olvasóban is tudatosulna:
Nem kell mindenkinek mindenhez értenie.
Bármennyire is úgy tűnik, hogy posztot kitenni bárki tud, a marketing egy KÜLÖN SZAKMA. Ha Te némettanár / adótanácsadó / sminktetováló / energetikai auditor / lakberendező vagy, vagy van egy remek saját terméked, vagy festőművész vagy, vagy jó kereskedelmi érzékkel összehoztál egy nagykert valamilyen termékcsoportra, abból még nem következik, hogy a marketinghez is rögtön értened kell.
Vannak, akik ezt felismerve kiszervezik például a fizetett hirdetéseik menedzselését. Vagy a blogcikkek írását. És persze a weblapkészítést. Manapság gyakorlatilag bármit lehet külsősre bízni. Ez már jobb megoldás a semminél, hiszen megértette a vállalkozó, hogy az ő ideje is véges és nem tud mindent ő intézni, és azt is belátta, hogy ő nem szakértő ezekben.
De ezek a külön-külön kiszervezések veszélyesek lehetnek. Sok hátrány származhat belőlük, amik miatt érdemesebb egyetlen szolgáltatóra bízni ezeket a tevékenységeket. Erről korábban írtunk egy külön cikket, itt megtaláljátok. Most csak azt emelnénk ki, hogy a külsősök által egyesével menedzselt marketingeszközök esetében nagyon nehéz azt biztosítani, hogy mindegyik megfelelően, egymást segítve szolgálja a cég marketingstratégiáját. Márpedig a mai világ hatalmas online zajában elengedhetetlen, hogy hatékonyan használjuk ezeket a lehetőségeket.
Tehát akkor mit kell tenned? Mérlegeld a következőket:
- Mennyire szeretnéd erős online lábakra helyezni a céged marketingjét?
- Ha úgy gondolod, kell a profi online jelenlét, tudod-e, hogy pontosan mi szükséges ehhez?
- Ha már tudod, mi kell hozzá, van-e elég tudásod ahhoz is, hogy eldöntsd, meg tudod-e valósítani önerőből, illetve észrevedd, hogy mikor csinálod jól?
- Ha önerőből meg tudod csinálni, hajrá! Tervezd meg tudatosan, hogy melyik platformon mikor mit csinálsz. Légy következetes, foglalkozz vele rendszeresen, hangold össze a különböző eszközöket, mérd vissza az eredményeid, fejlessz folyamatosan!
- Ha szakértői segítséget kérsz, alaposan gondold át, hogy egy-egy konkrét feladatot szeretnél kiszervezni vagy komplex szolgáltatást veszel igénybe. Sőt, már a fenti első kérdések megválaszolásához is érdemes lehet szakértői tanácsot kérned!
- Ha eldöntötted, mihez veszed igénybe a marketingszolgáltatót, alaposan nézd át a kínálatot és keresd meg a számodra legmegfelelőbbet!
- Ha megvan a partner, szánjátok rá az időt, hogy tüzetesen megismerhesse a céget, a stratégiai céljaitokat, az eddigi marketingtevékenységeteket, a kihívásaitokat. Rendszeresen egyeztessetek, kövesd nyomon, hogy mi történik. Ne akard mikromenedzselni a neki átadott feladatokat, de másik végletként ne is vonulj ki a témából. Mindig beszéljetek az elvégzett tevékenységek eredményéről és a következő időszak prioritásairól és tájékoztasd, ha bármi változik nálatok a működésben, koncepcióban.
- Figyeld a növekvő eredményeidet és fogadd a gratulációkat! :)