Marketing a válság idején - luxus, vagy MUST HAVE?

Mindenhol azt hallani, hogy válság jön, válság van. Brutális infláció, bizonytalan gazdasági környezet. A lakosság és a cégek egy része már javában pánikol és kapkod. 

Mi sül ki a pánikolásból? Semmi jó.

Természetesen reagálni kell ezekre a változásokra és bizonytalanságra, de a céged életébe kerülhet, ha ezt átgondolatlanul teszed.

Ezzel a cikkel - és ha ügyfelünk vagy, akkor a közös munkánkkal is - abban igyekszünk segíteni, hogy el tudj igazodni a túl sokféle információ, a pánikkeltő hírek, az eddigi tapasztalataid, a kétségeid, a megérzéseid, a másoknál látott jó és rossz példák káoszában.



Mi a tipikus reakció a vállalkozások részéről a negatív előrejelzésekre vagy a már csökkenő forgalomra?

Ha körülnézel, szinte minden cégnél azt látod, hogy jellemzően az alábbi három témában vágja vissza a kiadásait:

  1. Új munkatársak felvétele

  2. Oktatás, képzés

  3. Marketing

 

Nézzük, melyik területen mivel jár ez.

1. Ahol az új munkatársak felvételének befagyasztását csak óvatosságból rendelik el, az hosszú távon nagyon káros lehet, hiszen ha több remek kollégával, jobb folyamatokkal, hatékonyabban folyhat a munka, az hosszabb távon egyértelmű hasznot jelent. 

Aki ettől elvágja magát, saját magával szúr ki. 

Természetesen számos esetben viszont abszolút érthető döntés a HR-megszorítás: sokszor egyszerűen nem fér bele és kész - ilyenkor nincs mit tenni, a meglévő csapattal kell felülvizsgálni a folyamatokat és együtt kihozni a cégből a legjobbat.

 

2. A tréningek, képzések válság idején szinte azonnal a süllyesztőbe kerülnek a cégeknél. Itt megint az a kérdés, hogy egy “végülis biztos mindenkinek érdekes lenne” típusú tréninget mondunk le, vagy egy, a naprakészséghez, piaci pozíció megőrzéséhez elengedhetetlen képzést.

Utóbbit nyilvánvalóan nem javasoljuk, hiszen a tudásba való befektetés az egyik legjobban megtérülő stratégiai döntés.

 

3. A vállalatok túlnyomó többsége a marketingköltségeit is visszafogja a válság szó hallatán - vagy akár teljesen meg is szünteti a marketinget.

Van, aki azért, mert luxusköltésnek gondolja, és reménykedik abban, hogy jó bornak nem kell cégér.

Mások azért, mert az a hiedelmük, hogy biztosan idegesíti az embereket, hogy válságban miért buzdítanak vásárlásra, hiszen egyrészt erkölcstelen (most csak az együttérzés és sopánkodás az elfogadható viselkedés), másrészt mert tudják, hogy a vevőknek nincs pénzük, akkor miért bosszantsák őket azzal, hogy ezt és ezt megvehetNÉK. 

A kutatások alapján azonban ez nem igaz: a közönségnek elenyésző hányada gondolja, hogy válság idején a cégeknek csöndben kellene maradniuk.

 

Most elmondtuk, hogy lehetőleg ezekből miért ne vegyél vissza - no de mi van akkor, ha tényleg muszáj meghúzni a nadrágszíjat?

A HR és a képzések terén tehát mérlegelni kell, hogy mi az, ami most csak kényelmi pluszt jelentene és valójában nem borítja meg a cég működését, ha elmarad.

Ugyanez a teendő a marketingnél is, csak itt nehezebb megállapítani, hogy mi melyik kategóriába tartozik. Ezt bontjuk ki az alábbiakban, és eközben ne feledd: fordulj hozzánk bizalommal bármikor, ha nem vagy biztos a döntésedben! 

 

Nézzük meg, hol tudsz takarékoskodni a marketingben, ha muszáj!

  • Ha a vevőid több helyről érkeznek, többféle csatornán találnak meg téged, akkor gondold át, melyik az a csatorna, ahonnan a legnagyobb forgalmad származik! Ezt a csatornát mindenképp tartsd meg, a kisebb hatékonyságúaknál nyesheted meg a költéseket.

  • Alkalmazottak vs. marketing kivitelezők: A korábban írt HR-es mérlegelés során a marketingben abszolút van lehetőség racionalizálni, mivel a marketingtevékenységek nagy részét a külsős kivitelezők tökéletesen el tudják látni. Tehát nem a válság idején érdemes plusz alkalmazottakat felvenni a marketinges feladatokra.
    A meglévő alvállalkozóiddal érdemes leülni megtervezni a következő hosszabb időszakot. Neked ez azért jó, mert valószínűleg kedvezőbb árban tudsz előre megegyezni velük (pláne, ha a tárgyidőszakban várhatóan nagyot fog drágulni a szolgáltatásuk), ők pedig örülnek annak, hogy hosszú távon tervezhető a bevételük.

  • Milyen marketingeszközöket lehet lecsavarni? Ilyenek az indirekt marketingeszközök, például a szponzoráció, az imázsreklámok, a nagyszabású rendezvények külsőségeire való költés. Az egységes arculat, a profi megjelenés továbbra is fontos, de esetleg most a 2000 db logózott esernyő gyártásáról lemondhatnak a cégek.

  • Megfontolandó azon termékeid és szolgáltatásaid jegelése vagy megszüntetése - vagy a marketingjük megvágása - amiknek a forgalma és/vagy profittartalma kicsi. Koncentrálj a zászlóshajó termékeidre, a többi most csak szétforgácsolja az energiáidat és a forrásaidat!

Mi az, amit semmiképp NE szüntess meg? 

  • Azok a hirdetések és az a kommunikáció, ami közvetlenül hoz vevőket (és nemcsak elméletben, hanem valóban onnan jönnek a vevők). Tehát ami nem imázsmarketing, hanem a célja az értékesítés, azt mindenképp tartsd meg, sőt, ha van rá lehetőséged, emeld is!

  • Meglévő vevőkkel való kommunikáció (ideális esetben az alacsony költséggel működtethető email listádon keresztül), hogy ne felejtsenek el a válság alatt sem - hiszen tudjuk, hogy a meglévő vevőket megtartani mindig olcsóbb, mint újakat bevonzani.

  • Termékfejlesztés, hiszen ha naprakész és innovatív vagy, az minden időszakban versenyelőnyt jelent a piacon.
     

Fókuszálj a jó ügyfelekre és ha lehet, a velük való hosszabb távú együttműködésekre!

Még egyszer hangsúlyozzuk: természetes, hogy kétségeid, kérdéseid, félelmeid vannak. 

De a pánik és kapkodás ne torkolljon abba, hogy rossz helyen csökkented a költségeket és pénzügyi öngyilkosságba kergeted magad, hanem higgadtan gondold át a fentieket, és legyél bátor: a vevőket hozó/megtartó eszközöket és a téged a többiek közül kiemelő tevékenységeket megéri megtartanod. 

A jövőbeli éned és céged nagyon hálás lesz neked!

Keress bennünket a megszokott elérhetőségeinken, ha szeretnéd átbeszélni ezt a témát és válságálló marketingeszközöket használni!

Raccoon Lab - Minden jog fenntartva 2014 - 2024