Vajon a járvány után mi lesz a mindennapjainkkal? Home office, netes oktatás, óvatosság...
Lehet, hogy sok minden már soha nem fog teljesen visszatérni a tavaly év eleji formájához?
Akinek a működését parkolópályára tette a járvány, az a nyitással most újra belevethette magát a sűrűjébe - persze csak akkor, ha maradt ereje, tartalékai, megvan még az a háttér, amivel újra fel tudja pörgetni az üzletet.
Reméljük, sikerült átvészelnetek a nehezét, és (most már újra) sínen vagytok. Akkor már “csak” olyan stratégiai és technikai dolgokat kell átgondolnod, hogy mi változott a Covid miatt, és ami változott, az most már így marad-e vagy visszatérnek a dolgok a régi kerékvágásba.
Ahány cég, annyiféle módon nyilvánul meg ez a kérdés. Van, aki egész más termékek gyártására állt át. Van, aki az értékesítési folyamatait szervezte át gyökeresen. Mások a szolgáltatásukat alakították át személyesről online-ra. Sokan a fizetési, szállítási, egyéb technikai részleteken változtattak.
A Te cégeddel mi a helyzet? Elengedhetetlen, hogy minden vállalkozás átgondolja, hogy hogyan működött régen, mi változott az elmúlt évben és ebből mit kell / akar megtartani. Ezeket a kérdéseket érdemes sorra venni - azután persze a cég profiljától és egyedi jellemzőitől függően továbbgondolni:
- A Ti piacotokra hogyan hatott a Covid? Nem érintette? Szűkült? Összeomlott? Átstrukturálódott? Ez bizonyos esetekben nem is annyira egyértelmű, mivel vannak olyan területek, ahol a járvány hatása hosszabb távon válik csak egyértelművé. Ne csak a saját személyes tapasztalatotokra hagyatkozzatok ennek értékelésekor, hanem nézzétek át a releváns statisztikákat, cikkeket, figyeljétek a versenytársak és a célközönségetek kommunikációját!
- Változott-e a fogyasztói magatartás? Termékpreferenciák, vásárlások gyakorisága, módja, összege, részletfizetés, garancia, reklamációk… Ezek miatt lehet, hogy főleg technikai módosításokra lesz szükség, de elképzelhető, hogy az ügyfélkommunikáció formáját vagy tartalmát kell módosítani ahhoz, hogy alkalmazkodjatok a megváltozott igényekhez.
- Változott-e még egyéb olyan dolog az ügyfeleiteknél a háttérben, amire célszerű odafigyelnetek és reagálnotok? Mi például a Raccoon Labnél észrevettük, hogy bár nagyon sokan átálltak online kommunikációra és értékesítésre, sőt, aki teheti, online szolgáltat, de legtöbbjüknek még nincs elegendő tudása és tapasztalata ezekhez. Ezért igyekszünk az ő helyzetükbe belegondolva olyan plusz javaslatokkal segíteni nekik az online boldoguláshoz, amikre ők esetleg még nem is gondoltak.
- A versenytársaitok mit reagáltak a változásokra? Felfigyeltetek-e bármire az ő mostani magatartásukban, amit Ti jobban csinál(hat)tok, és így versenyelőnyt tudtok belőle kovácsolni?
Ha például mindenki most tért át online szolgáltatásra, akkor látatlanban is biztosak vagyunk abban, hogy a legtöbbeknél még vannak tökéletlenségek, gyerekbetegségek az új működésben. Lehet, hogy Ti gyorsabbak vagytok náluk? Átláthatóbb és vonzóbb a webáruházatok felépítése és dizájnja? Olcsóbban tudjátok megoldani a szállítást? Felhasználóbarátabb fizetési lehetőség van nálatok? Küldtök termékmintát? Felajánlotok egy előzetes online konzultációt, amit más nem? Jobb garanciát kínáltok?
Ha megtaláltátok, hogy miben vagytok erősek, amiben mások nem, akkor erre fektessetek nagy hangsúlyt a kommunikációban. Ne csak egyszer mondjátok el, hanem minél gyakrabban!
- A piacotokon történt változások a nyitás után is így maradnak? Gondoljátok át, olvassatok kutatási eredményeket, figyeljétek a nemzetközi trendeket, és főleg: beszélgessetek az ügyfeleitekkel!
Sok olyan életterület és iparág van, amiben a Covid nem életszerűtlen kényszerváltoztatásokba kergette az embereket, cégeket, iskolákat stb., hanem felgyorsította az egyébként is szükséges és hasznos folyamatokat. Nektek melyik változás előnyös és mit lenne jó mielőbb visszaterelni a korábbi kerékvágásba? Vagy van-e esetleg olyan változás, amit még tovább érdemes gondolni, és kihozhattok belőle valami igazán innovatívat?
Egy személyi edzőnél láttuk, hogy a bezárások idején a kezdeti pánikolásból felocsúdva azt találta ki, hogy házhoz ment személyi edzést tartani... Aztán tovább ötletelt, és a saját otthonában kialakított egy edzőhelyiséget - most már ott fogadja személyi edzésre a vendégeket, és olyan jól bevált neki, hogy bár már kinyitottak az edzőtermek, ő vissza sem ment dolgozni.
Vagy az élményfestő stúdiók esete is jó példa: volt köztük olyan, aki szigorúan csak tantermi, személyes, csoportos festő workshopokat tartott korábban, de a szigorítások miatt át kellett állniuk online verzióra, ahol a vendégek otthon, videós oktatás alapján festenek. Igen ám, de mire és mivel? A műhelyek postán vagy futárral kiküldték ugyanazt a vásznat és a kellékeket, amiket a stúdióban is használtak volna. Innen viszont kézenfekvő volt az az innováció, ami már nem kényszerből született: webshopot indítottak, hogy a konkrét oktatásoktól függetlenül is mindenkinek legyen lehetősége minőségi festéket, ecsetet, eszközöket vásárolni otthonra.
Szóval, mit kell(ett) még tennetek, hogy hosszú távon is megfeleljetek a megváltozott igényeknek és előnyötökre fordíthassátok a változásokat?
Folyamatosan figyeljétek az ügyfeleket, a piacot, a többi szereplőt, nehogy lemaradjatok. Ha pedig azt érzitek, hogy segítségre, ráncfelvarrásra lehet szükség marketingkommunikáció terén, keressetek minket bizalommal!