90%!
Ezt a számot elsőre tuti nem hiszi el senki. Legalábbis ha eláruljuk, mi a 90 :)
Az emberek 90%-ban érzelmi alapon vásárolnak.
“Áááá, én biztos nem”, hangzik el a legtöbbektől az első reakció. Logikusan gondolkodó racionális lények vagyunk, tudjuk, hogy mire van szükségünk és miért azt vásároljuk, amit.
Részben.
Kutatások tömkelege viszont azt mutatja, hogy másik - sokkal nagyobb - részben érzelmi döntéseket hozunk akkor is, amikor azt hisszük, praktikus szempontok vezetnek minket.
Miért fontos ezt tudni, ha a cégünk kommunikációját tervezzük?
Mert elsődleges fontosságú azzal tisztában lennünk, hogy pontosan kiket tervezünk megszólítani és őket mi fogja meg. Mitől lassítanak a netes görgetésben, milyen Insta-sztorira, plakátra vagy rádióreklámra kapják fel a fejüket.
Akinek bababoltja van, az egyértelműen érzelmesebb, barátságos, közvetlen hangú kommunikációval ér célt. A szövegek és képek főként nem magáról a termékről szólnak, hanem bájos kisbabás fotókkal, szívmelengető történetekkel tudjuk felkelteni a kismamák és anyukák figyelmét. Utána, a döntési folyamat későbbi fázisában persze kíváncsiak a termékek összetételére, moshatóságára, jótállásra stb., tehát ezt se hanyagoljuk el, de a “hideg” közönséget (tehát akik még nem ismernek minket) nem ezekkel az adatokkal tudjuk megszólítani.
Ha autós, IT vagy barkács témában vezetünk üzletet, ott már jöhetnek a technikai részletek, műszaki adatok. Azonban itt is fontos lesz az arculat, a menőségi faktor, illetve a szakértői és egyben cool kommunikáció, hogy a vásárló itt is életérzést is vásároljon, ne csak terméket vagy szolgáltatást.
A két sztereotip véglet, a bababolt és a műszaki cikkek közötti skálán helyezkedik el a legtöbb vállalkozás. A célcsoportunk részletes elemzése és a céljaink pontos megfogalmazása elengedhetetlen ahhoz, hogy ezen a skálán elhelyezzük, hogy milyen kommunikációra van szükség, offline és online egyaránt... Ebbe beletartozik az arculati elemektől a szóhasználatig minden olyan apróság is, ami a közönségben bármilyen benyomást létrehoz!
Hogyan (ne) fogjunk hozzá?
Nagyon könnyű beleesni abba a hibába, hogy saját magunkból kiindulva feltételezünk valamit a leendő vásárlóinkról, például hogy mire vágyik, mi a legfontosabb szempont számára, vagy hogy milyen tudása van a termékekkel kapcsolatban.
Ez végzetes hiba lehet, ezért érdemes piackutatást végezni. Ha erre nincs komolyabb büdzsé és sok idő, akkor is célszerű minél több potenciális és meglévő ügyfelet megkérdezni egy kávé mellett, kérdőívben, fókuszcsoportos interjúban, vagy legalább egy Insta-posztban… Megéri!
A kommunikációs ügynökségek is sokat tudnak abban segíteni, hogy ne csússzon félre az üzenet, és ne kifelé lapátoljuk a pénzt a cégünkből a rosszul összerakott kommunikációval.
A Raccoon Lab csapata számos iparágban próbálta már ki magát sikerrel, és a Te vállalkozásodat is szívesen támogatjuk, ha a megfelelő kommunikációs stílust és eszközöket keresed. Vedd fel velünk a kapcsolatot!