Hotjar - Ismerd meg a látogatóid

Amikor eldöntötted, hogy fejlesztetsz egy weboldalt, biztosan volt egy célod, hogy mit szeretnél elérni, hogyan szolgálja vállalkozásod sikerét. Ilyen lehet például, hogy vegyék fel veled a kapcsolatot, töltsenek ki egy űrlapot, iratkozzanak fel hírlevélre vagy rendeljenek meg termékeket. (ezeket nevezzük ezután egységesen “konverziónak”) 

Mint tudjuk a sikeres konverzió nagyon sok dolgon múlik, ezek közül néhány:

  • egy jó arculat (logó, színek, képek, ezek harmóniája egymással és a termékkel vagy a szolgáltatásokkal, amelyek a jó arculattervezés eredményei)
  • reszponzív webdesign (azaz minden eszközön megfelelő méretben, minőségben, elrendezésben, átláthatóan jelenjenek meg a tartalmak)
  • gyors weboldal / webáruház (nem szívesen időzünk olyan online felületeken amelyek sebessége az Edigital vagy Media Markt weboldalait idézi egy-egy black friday napjáról...)
  • könnyen kezelhető rendelési-, kapcsolatfelvételi folyamat (a túl bonyolult folyamatok elriaszthatják a felhasználókat)
  • stb.

Mondhatnánk, hogy vannak jól bevált receptek arra vonatkozóan, ami minden iparág, szolgáltató weboldalára vagy kereskedő webáruházára egyöntetűen igazak, hogy ha mindenki egyformán betart pár dolgot, akkor a konverziók óriási számban jönnek majd és a siker borítékolható, ám ez csak részben igaz. Vannak sémák, amelyeket fontos követni, pl.: betűméretek, olvashatóság, stb., amely segíti a sikeres konverziót, de vannak egyedi változók, amelyeket megfelelően fel kell tudnunk mérni, és itt jön a képbe az egyik legnépszerűbb eszköz: a HotJar.

Mi is ez és miért jó neked?

A HotJar egy olyan, bármely weboldalba könnyen integrálható megoldás, amivel meg tudod nézni a látogatóid tevékenységét, “hőtérképeket” a kattintásokról, scrollozásról, visszajelzéseket gyűjthetsz a látogatóktól vagy épp szavazást indíthatsz. Így pontosan ki tudod deríteni, hogy hogyan tudod javítani a weboldalad elrendezését, az információk elhelyezését, hogy a felhasználók minél egyszerűbb úton tudjanak konverziót végrehajtani. 

Tetszik? Akkor mutatjuk hogyan fogj hozzá!

A leírásban röviden összefoglaljuk számodra az ingyenes HotJar funkciókat. A további funkciók használatához másik csomagra szükséges váltani, de hidd el, már az ingyenes verzió használatával is nagy lépést teszel a sikeresebb weboldal irányába.


Látogass el a hotjar.com weboldalra, majd a jobb felső sarokban kattints a “Try it free” gombra.

 

 

A megjelenő oldalon választhatsz, hogy hogyan szeretnél regisztrálni: Google fiókkal vagy egy más típusú email címmel.

 

 

Itt nincs más dolgod, mint hogy megadd a kért adataidat és szükség esetén megerősítsd az email címed, majd néhány információt a vállalkozásodról. 

 

 

A regisztrációs folyamat utolsó lépéseként pedig már csak a weboldalad címét kell megadnod:

 

 

Ezzel a regisztrációt be is fejeztük, megkapjuk a követőkódot, amit a weboldalunk tag-jei közé kell beágyaznunk:

 

Ha itt elakadtál, ne ess kétségbe, vedd fel velünk a kapcsolatot és segítünk neked beállítani. 

Ha beágyaztuk a kódot kattintsunk a “Verify Installation” gombra, hogy a HotJar meggyőződhessen róla, hogy a követőkód megfelelően telepítésre került a weboldalad forráskódjába. 

Telepítés kész! Mutatjuk mit kell nézned! 

A jelenlegi leírás segít bemutatni az alapokat ahhoz, hogy Te is könnyedén elsajátíthasd a HotJar későbbi önálló használatát. Képtelenség lenne itt egy komplett tréninget tartani, de azért segítünk elindulni 

Bal oldalon az “Analytics” és “Feedback” kategóriák alatt találhatjuk azokat a fő funkciókat, amelyek a segítségünkre lesznek a munkánk során. 

Nézzük sorra mik is ezek az eszközök: 

Heatmaps: hőtérkép, amely segítségével megnézhetjük, hogy a látogatók jellemzően hova kattintanak a weboldalunkon, illetve meddig görgetnek le ahhoz, hogy a szükséges információkat megkapják (és mindezt eszközökre bontva). 

Ahhoz hogy a weboldaladról a képhez hasonló hőtérkép készülhessen előbb be kell megfelelően állítanunk. Ehhez a “Heatmaps” oldalon kattints a “New Heatmap” gombra. (az ingyenes HotJar csomagban 3 hőtérképet tudsz maximálisan egy időben használni)

Az új hőtérkép létrehozása:

  1. Add meg a nevét a hőtérképnek (érdemes valami olyan nevet használnod, amiről egyértelműen tudni fogod, hogy a weboldalad melyik oldalát térképeztetted fel: például raccoonlab.hu főoldal)
  2. Ingyenes csomagban csak a “Basic” verzió választható, ami 1000 oldalmegtekintés alapján állítja neked össze a hőtérképet. 
  3. Válaszd ki, hogy alapvetően egy oldalt szeretnél leképeztetni vagy egymáshoz nagyon hasonló oldalakat. (“A Specific page” -> ilyen lehet például a főoldalad, amiből jellemzően egy lesz; “Similar pages” -> hasonló oldalak, például ha webshopod van, akkor a termékek aloldalai bizonyosan nagyon hasonlóak, így ezt válaszd ki ha szeretnéd ezeket megvizsgálni) Ha egy oldalt szeretnél, akkor annak a konkrét URL-jét másold be, ha hasonló oldalakat szeretnél vizsgálni, akkor választanod kell valamilyen szabályt a hasonló oldalak URL címével kapcsolatban, pl, minden olyan oldal ami úgy kezdődik, hogy (URL starts with)  https://raccoonlab.hu/hu/szolgaltatas -> így minden URL-t figyelni fog, ami így kezdődik és ezekből készít közös hőtérképet.
  4. Kattintsunk a “Create Heatmap” gombra. (ha nem az jelenik meg, akkor pontosan kiírja, hogy melyik lépésnél hibáztunk vagy hagytunk ki valamit és javítsuk ki)

Recordings: videófelvételek formájában láthatjuk a felhasználók korábbi tevékenységét a weboldalon, például, hogy hogyan mozgatják keresés közben a kurzort, hogyan scrolloznak, mire kattintanak. Láthatjuk továbbá milyen oldalra érkezett a felhasználó, hány oldalt tekintett meg, melyik oldalról távozott, milyen eszközről, milyen operációs rendszerről és milyen böngészőből nézte, meddig tartott a látogatása. A lenti videó vizuálisan segít megérteni felvételek működését egy példa weboldal látogatóján keresztül:

Az ingyenes verzióban az első 500 oldallátogatót tudjuk rögzíteni, ha ez megtelt, akkor a felvételek törlése után 100 felvételt tudunk újra és újra rögzíteni. 

Incoming: azonnali vizuális visszajelző eszköz. A weboldalra látogatóknak egy nagyon egyszerű megoldást adhatunk a kezükbe, amivel értékelhetik a weboldalunkat, akár szövegesen is adhatnak tájékoztatást, hogy mit szeretnek benne vagy épp mit hiányoltak. A megjelenő widget pedig teljes egészében testreszabható, így megfelelően illeszkedhet a weboldalunk megjelenésébe.

Surveys: felméréseket és szavazásokat jeleníthetünk meg a weboldalon, amivel az “Incoming” funkciónál lényegesen célzottabb válaszokat kaphatunk a felhasználóktól, mivel a válaszlehetőség nem szabad szavas, hanem azok közül választhat amiket mi előre megadunk számukra.

Ha megfelelően beállítottuk a számunkra szükséges eszközöket, akkor pedig rengeteg információt tudhatunk meg arról, hogy szükséges-e és ha igen milyen módosításokat kell eszközölünk a weboldalunkon, webáruházunkon. 

A HotJar sem tökéletes, vannak korlátai, és hátrányai de valljuk be, kevés informatívabb dolog áll a rendelkezésünkre a felhasználóink megértésére. 

Fontos! Ha a HotJar telepítve van a weboldalra, akkor a Google Page Speed Insights ~20-30%-al rosszabb pontszámot adhat. Így ha végeztetek az optimalizálással mindenképp távolítsátok el a követőkódot.

Ha weboldal tulajdonosként a HotJar, Google Analytics és Google Webmaster Tool eszközök használatát általános szintű felhasználói szinten elsajátítjuk, úgy az online megjelenésünk hatékonyságát nagyon gyorsan optimalizálhatjuk és még jobb eredményeket érhetünk el, ezért erre is biztatunk mindenkit. 

Amennyiben elakadnátok, kérdésetek lenne, keressetek bennünket bizalommal. 

Jó optimalizálást! ;)
 

Raccoon Lab - Minden jog fenntartva 2014 - 2021