Úristen, vállalkozó leszek!

Van egy frenetikus ötleted, visz a lelkesedés, meg akarod hódítani vele a világot?

Akkor valószínűleg vállalkozó leszel! Szuper, sok sikert! Na de hogyan kezded el?


Alaposan mindent megtervezel, évekig csinosítgatod a koncepciót, mielőtt élesben elindulsz?

Vagy:

Hadd szóljon, és majd útközben minden kialakul?


Ha arról van szó, hogyan kezd el valaki egy vállalkozást, akkor a fenti két ellentétes pólust gyakran látjuk. Van néhány jellemző típus, nézzük őket sorban!

 

A Vakmerő:

Van egy szuper ötletem, beleugrom! Elkezdem gyártani a terméket vagy megcsinálom a webáruházat az első ötlet alapján, vagy első megérzésre kibérelek egy helyiséget és elkezdem a szolgáltatásomat. Majd meglátjuk, mi lesz belőle, a szükséges tudást és információkat majd útközben összegyűjtöm.

Van, aki pont jókor van jó helyen, és beválik neki ez a beleugrós kezdés. De többen vannak, akik megégetik magukat vele, és akár tízmilliókat buknak el a megalapozatlan, hirtelen döntések miatt.

 

A Tökölős:

Van egy gondolatom, hogy mibe akarok belekezdeni, ehhez a következő 1200 évet tanulással, felkészüléssel töltöm: Kitanulom a szakmát és a jogi, pénzügyi, kereskedelmi, marketinges tudnivalókat. És persze kell profi arculat és weboldal és social megjelenés is, ehhez is értenem kell!

Majd ha minden tudást magamra szedtem és gyönyörű a weboldalam is, majd akkor indulok élesben!

Ugye mondanunk sem kell, hogy legtöbbjüknél a “majd akkor” a “soha” szinonimája?

 

A Zsizsegős:

Vérbeli vállalkozó alkat vagyok, több ötlet is van a fejemben! Már egy rakás domaint lefoglaltam, amiken majd belekezdek valami szuper dologba! Mindig rápörgök valamire, aztán azt félbehagyom, mert jött egy még királyabb ötlet.

Egy csapatban hasznos lehet ez a fajta hozzáállás is, de ha a cégvezető vagy egyéni vállalkozó ilyen típus, az általában széthulláshoz vezet, nem hatékony.

  

A Bebiztosítós (legalábbis ő ezt hiszi):

Ha egy városban meg tud élni 22 telefonalkatrész-bolt, akkor a 23. is elfér. Az a tuti, ha én is ugyanúgy csinálok mindent, ahogy ők. Hasonló névvel és logóval, ugyanolyan üzlethelyiséggel indulok, és a kommunikációmat, árazásomat is hozzájuk igazítom.

Sajnos a látszat ellenére ezzel a taktikával nemhogy nem vagy kockázatkerülő, hanem pont így veszélyezteted az üzletedet: Eleve bebetonozod magad abba, hogy biztosan nem leszel felismerhető, megkülönböztethető, nem tudod magad pozicionálni, eltűnsz a süllyesztőben.

 

Na de akkor hogyan kezdjünk hozzá?

Vállalkozásindítás kapcsán rengeteg könyv, tanácsadó, tananyag, workshop, mastermind csoport áll rendelkezésedre, ha segítségre van szükséged. Ezeknek nem egységes a mondanivalója, sokan sokfélét tanácsolnak. Azonban van néhány olyan fő pont, amikben nagyjából minden szakértő egyetért, hogy a cikk első felében bemutatott véglegek között hol van az optimum. 

Az alábbiakban felsoroljuk azokat a lépéseket, amiket egy induló vállalkozónak érdemes megtennie, lehetőleg ebben a sorrendben.

 

1. Elsőként megszületik a körülbelüli ötlet, az a gondolat, hogy vállalkozásba kellene kezdeni.

Vagy egy téma pattan ki a fejedből ("szeretnék egyedi szemüvegkereteket készíteni", vagy "görkori-edzéssel szeretnék foglalkozni", esetleg "sörfőzdét fogok alapítani!"), vagy pedig megérik az a gondolat, hogy hozzád a vállalkozói életforma illik, ezért szeretnél valami sajátot felépíteni.

(Jó esetben a vállalkozói élet felé kacsintgatásnak nem egy olyan alkalmazotti kiégés az alapja, ahol már annyira eleged van, hogy csak menekülni akarsz egy tökmindegy-vállalkozásba! Aki így vág bele, nagy eséllyel kudarcot vall, ezért fontos, hogy legyél magaddal őszinte!)

 

2. Alapinfók a vállalkozói létről, üzleti gondolkodás megalapozása:

Tudnod kell, hogy mivel jár egy céget vezetni vagy egyéni vállalkozónak lenni. Ez stratégiai szinten és a mindennapok szintjén is értendő.

Aki alkalmazott volt korábban, annak ez a pont jelentheti a legveszélyesebb banánhéjat.

 

3. Nagyon fontos az önfejlesztés!

Az üzleti gondolkodással szorosan kapcsolódva érdemes arra nagy hangsúlyt fektetni, hogy mennyire vagy profi a tervezés, priorizálás, problémamegoldás, kockázatkezelés, fókuszálás, kudarctűrés, kommunikáció, személyes és vállalati pénzügyek stb. terén - hogy csak a leglényegesebbeket említsük.

Számos módon lehet fejleszteni ezeket a készségeket, és kell is!

 

4. Megszületik a vállalkozás konkrétabb koncepciója.

Már nemcsak ott tartunk, hogy “csinálok valami webshopot”, hanem itt már konkrétan tudod, hogy kinek, mit, hol, hogyan akarsz adni, milyen formában szeretnél működni, hányan lesztek, hol tevékenykedtek.

 

5. Dolgozd ki a stratégiát és az üzleti tervet!

Ezt a nehéz lépést rengetegen próbálják elsumákolni, mondván “A mai változékony világban úgysem lehet tervezni”. Mi viszont mindenképp arra biztatunk, hogy ne hagyd ki: Legyen egy hosszú távú víziód, stratégiai céljaid, és azok lebontása jelenjen meg az éves üzleti tervedben!

Ha az üzleti terv nemcsak egy, hanem 2-3 évre is kitekint (már kevésbé részletesen, mint az első év), azzal is csak nyersz!

 

6. Értékajánlat elkészítése:

Ezt a lépést az előzővel ellentétben nem lecsalni próbálják sokan, hanem egyszerűen nem is tudják, hogy meg kellene tenniük. Pedig ekkor áll össze mindaz, amit az előző pontokban megtanultál és kitaláltál.

Pontosan megfogalmazod azt az ígéretet, hogy aki tőled vásárol, az milyen értéket kap, és az is világossá válik számára, hogy miért téged érdemes választania.

 

7. Weboldal, megjelenés, online kommunikáció elindítása:

Igen, tudjuk, erre vártál - végre bekopoghatsz hozzánk :) Ekkor együtt dolgozhatunk az arculatodon, weboldaladon és online kommunikációdon. 

Nagyon örülünk neked, azonban még jobb, ha nem ebben a pillanatban toppansz be hozzánk, hanem már 2-3 lépéssel korábban. Akkor minden olyan dologban együtt tudunk már gondolkozni, amelyek aztán az online jelenléted alapjait képezik.

 

8. Csak most következik a cégalapítás!

Bármilyen furcsának is tűnik, az alapítás formai részeit elegendő ekkorra időzítened. Ekkorra már stabil lábakon áll az, hogy mit fogsz csinálni, kivel, milyen néven, milyen formában.

 

9. Hogyan találnak meg téged a vevőid?

Jön az ügyfélszerzés kérdése: marketing csatornák és módszerek kiválasztása, beindítása. Természetesen itt is igaz, hogy ha a korábbi lépésekkel párhuzamosan már ez is a fejedben van, akkor az nagyobb eséllyel eredményez egységes, jól működő ügyfélszerző rendszert.

 

10. Amikor az alapok megvannak...

...akkor jöhetnek később a finomságok: automatizálás, portfólióbővítés (vagy -szűkítés!), bizonyos feladatok kiszervezése, alkalmazottak/partnerek bevonása stb., egy végtelen történet. Mindig lesz mit csiszolgatni, fejleszteni, a piac is folyamatosan változik, tehát maradj szemfüles és aktív!

Ennek a listának a pontjairól külön-külön is egész könyveket lehet írni, ezért természetes, hogy egyetlen cikkben csak nagyvonalakban tudunk beszélni róluk. De keress bennünket bizalommal, szívesen segítünk a részletekkel kapcsolatban!

A vállalkozásindításról szólt a Raccoon Lab Morzsák cím podcastünk egy korábbi epizódja, amit itt nézhetsz vissza: Raccoon Lab Morzsák Podcast - Úristen, vállalkozó leszek!

Iratkozz fel a csatornánkra, hogy a többi hasznos tartalom is eljusson hozzád!

Raccoon Lab - Minden jog fenntartva 2014 - 2022

KOSÁR

FIZETENDŐ

Rendelés értéke

0