Betűtípus-gyorstalpaló a hatásos vizuális megjelenésért 2.

Minden kezdet nehéz...

Előző írásunkban sorra vettük a betűtípusok főbb kategóriáit, most nézzük, mi történik a gyakorlatban!

Amikor valakinek nem ez a szakmája és nem mélyült el a betűtípusok rejtelmeiben, de készítenie kell valamilyen vizuális anyagot, akkor leggyakrabban kétféle hozzáállást lehet látni:

A) Tökmindegy-attitűd: az illetőben fel sem merül, hogy a fontnak milyen jelentősége van (tehát hogy milyen fontos :D), vagy azt gondolja, hogy úgysincs hozzá tudása, ezért “jó lesz az úgy”-alapon megírja a megírandót valamelyik alapértelmezett, sokat használt ingyenes betűkészlettel és ezzel le is van tudva a feladat.

B) Pánik vagy legalábbis ezer évnyi szöszmötölés: “Te jó ég, görgetem a betűtípusokat már félórája, fogalmam sincs, melyik lenne jó”. Ezzel tényleg órákat lehet molyolni, főként mert a sok ezer létező font közül első ránézésre rengeteg típus nagyon hasonlít egymásra.

Halmozottan hátrányos helyzetet okozhat mindkét szemlélet akkor, amikor nemcsak egyszeri szövegalkotásról van szó, hanem esetleg logót tervez az illető, amit nem szeretne külső szakértőre bízni, hanem házilag megalkotná. 

A logók fajtáit korábbi cikkünkben veséztük ki: vannak olyan logók, amik eleve csak egy feliratból állnak, és ábrával kombinált szöveg is létezik. 

Kitértünk arra, hogy a logó adja az egyik legelső benyomást a cégről, ezért elengedhetetlen, hogy minőségi munka legyen. Ennek ellenére rengeteg olyan home-made logót lehet látni a dizájnra kevés figyelmet fordító cégeknél, ahol már a betűtípus lecserélésével is fényévekkel feljebb kerülne az arculat színvonala, de sajnos nem kopoghatunk be mindenkihez, hogy cseréljen fontot. :)

De lássuk, mit lehet tenni, ha a saját házunk táján jól szeretnénk használni a betűtípusokat!

 

Tippek, trükkök a tökéletes választáshoz

Az említett kétféle hozzáállás közül sem a közönyös, sem a pánikolós verziót nem javasoljuk, hanem néhány ökölszabályt mutatunk, amikkel a nagy mellényúlások jól kivédhetők.

  1. Első az olvashatóság! Bele lehet szeretni egy-egy betűtípusba, de ha kipróbálva nehézkes az olvasása, akkor bizony vagy el kell engedni, vagy csak címekhez, kiemelésekhez használni. A kézírásra hasonlító, a csupa nagybetűből álló, a vastag betűknek csak körvonalait formázó vagy a túldíszített fontokkal gyakran kerülhetünk ilyen helyzetbe, ezeket inkább kerüljük a folyamatos szövegekben.

  2. Ha elbizonytalanodunk, hogy melyik betűtípust válasszuk, jól jöhet a következő egyszerű teszt: A készülő anyag kulcsszavait (pl. játszóház, kozmetika, jogsegély, kutyaiskola, harmónia, stabilitás) írjuk fel különböző fontokkal egymás mellé, és figyeljük meg a saját benyomásainkat: Összhangban van a leírt szó és a hangulat, amit a megjelenése áraszt? Milyen szavak ugranak be az írásképről? Kreatív? Bölcs? Játékos? Kaotikus? Hozzáértő? Unalmas? Megbízható? Dinamikus?
    Amelyiknél leginkább összeillik ez a benyomás és a megjeleníteni kívánt tartalom, az lesz a jó választás.

  3. Figyeljünk az olvasó igényeire és képességeire! Gyerekkönyvet például minél egyszerűbb sans serif típusokkal érdemes írni, időseknek szóló anyagokban se legyenek cifrázások és gyakori fontváltások.

  1. Nem kell egyetlen fonttal végigírni a teljes anyagot, kombinálhatjuk a fajtákat! Két-három betűtípusnál többet viszont nagyobb mennyiségű szöveg esetén se alkalmazzunk, mert bazári és kaotikus lesz a végeredmény.

  1. Ha vegyesen használjuk a fontokat, akkor különböző típusba tartozóakat kombináljunk! Ha csak alig különböznek a használt fontok, az nem alkalmas kiemelésre vagy változatosságra. Furcsának fog hatni, az lesz az érzete az olvasónak, hogy valami nem stimmel, nem harmonikus a design, esetleg nem is szándékosak az elenyésző különbségek. 
    Mind a serif, mind a sans serif fajták tovább bonthatók alkategóriákra, és ezek között is érdemes lehet különbséget tenni a párosításoknál. Az alcsoportokat az előző cikkben terjedelmi korlátok miatt nem mutattuk be, de a szakmai részletekbe nem is érdemes belemennie a felhasználónak, inkább a szemünkre hagyatkozzunk! Kombináljunk serifet sans seriffel, ezeken belül válasszunk minél inkább eltérő stílusú betűket. Vagy vegyítsük a serif vagy sans serif szöveget scripttel vagy díszfonttal. Összetettebbet egyszerűvel, díszesebbet minimalistával, szélesebbet keskenyebbel házasítsunk össze. Mindig teszteljünk több párosítást, példaszövegeket egymás mellé illesztve!

  1. Bátran, de ne túlzón alkalmazzunk további kiemeléseket! Ezt el lehet érni a szín és méret változtatásával, de a betűtípusoknál maradva választhatunk például dőlt (italic vagy kurzív) és félkövér, kövér (semibold, bold) verziót egyes rövid szakaszokhoz.

  1. Vigyázzunk a speciális betűtípusokkal! Mindig figyeljünk arra, hogy a választott betűkészlet tartalmazza-e a magyar ékezetes betűket, létezik-e dőlt, vastag, keskeny verzió, kis- és nagybetűk stb., és hogy minden felületen az általunk választott külalakkal fog-e megjelenni a szöveg a véglegesítéskor vagy nyomtatáskor. Nagyon kellemetlen élmény utólag észrevenni a kész anyagon, hogy a választott font nem tartalmaz minden karaktert, ezért az ékezetes betűket a szerkesztőprogram automatikusan pótolta másik betűtípussal, végtelenül igénytelen hatást keltve. 
    Amikor nem vagyunk biztosak abban, hogy ez rendben lesz, akkor használjuk a hagyományosabb, ismert fontokat!

  1. Ha nem sikerült megtalálnunk az igazit, vagy valami igazán egyedire és különlegesre vágyunk, akkor terveztetni is lehet saját betűkészletet erre specializálódott szakemberrel – ezáltal az írásképünk is támogatja az egyediséget és felismerhetőséget. Ez azonban nem kis munka, pénzben és időben is pluszt jelent... az esetek többségében viszont az arculati elemekkel megoldható, hogy már létező fonttal is egyedi és különleges megjelenést hozzunk létre.

A nagy cégek jórészt saját fontokat használnak, célzottan nekik tervezve, és bizonyos időközönként megújítva. A re-branding nemcsak a legnagyobbak kiváltsága, egy mikrovállalkozásnak is szüksége lehet az arculata felfrissítésére. Ekkor általában a betűtípusok is változnak, a legtöbb esetben letisztultabbá, egyszerűbbé válnak, például így:

Érdemes megfigyelni a nagy márkák betűtípus-evolúciójának lépéseit, hiszen ezek mindig az aktuális trendeket mutatják. 

A mi referenciáink között böngészve szintén sokféle fontot és stílust lehet felfedezni, amelyek napjaink elvárásainak minden szempontból megfelelnek és Megbízóink karakterét hűen tükrözik.

Akár sikerül megtalálni az igazit és csak a megvalósításban kell segítség, akár teljes tanácstalanság övezi a témát, a Raccoon Lab tapasztalt csapata készséggel áll rendelkezésre a tökéletes vizuális megjelenés kialakításához! 

Raccoon Lab - Minden jog fenntartva 2014 - 2022

KOSÁR

FIZETENDŐ

Rendelés értéke

0