Gyakori elvárás cégtulajdonosok részéről, hogy nekik “egy marketinges” kell, aki minden marketinghez kapcsolódó feladatot profin ellát, legyen ez külsős vagy belsős. Pedig ez a szakma ma már olyan szerteágazó tevékenységekre oszlott, hogy egészen irreális elképzelés, hogy egy ember, egy “mindenes” hozzáértőn végezze valamennyi feladatot. Ezért is szakosodtak különböző területekre a marketinges szakemberek:
A marketing vizuális részéért felelő grafikusok többnyire tervezőstúdiókban, reklámügynökségeknél, lap- és könyvkiadóknál dolgoznak, de nagyon sok szabadúszó is működik a piacon. Emellett sok olyan cég is van, aminek bár egész más a profilja, de méretéből és/vagy tevékenységéből adódóan saját munkavállalója is van a grafikai tervezésre (aki viszont “csak” grafikus és nem folyik bele minden marketinges feladatba).
Ugyanez igaz a marketing sok más részterületére: ilyen például a weboldalkészítés, keresőoptimalizálás, social media kommunikáció, hirdetéskezelés, e-mail marketing, szövegírás stb., amelyek ma már lassan teljesen különálló szakmákká növik ki magukat. Az ezekkel külön-külön foglalkozó szakemberek szintén ügynökségnél, szabadúszóként vagy egyetlen megbízónak, alkalmazottként végzik a munkájukat.
Általánosságban a grafikusok többek között céges arculatot, webdesignt, dekorációkat, ajándéktárgyak grafikáit, csomagolást, kiadványokat, meghívókat, könyvek illusztrációit, logót, névjegykártyát, rollupot, különböző táblákat, szórólapokat, plakátokat, hirdetések képi világát, autódekorációt, iroda vagy üzlethelyiség arculatát, brosúrákat és katalógusokat, betűtípusokat terveznek, és még napestig folytathatnánk a sort.
Ha egy - bármilyen profilú - cégben olyan mennyiségű grafikai munka jön össze a fentiekből, hogy az egy vagy akár több szakembert napi 6-8 órában ellát feladattal, akkor logikusan merül fel az ötlet, hogy főállású alkalmazottként saját grafikust vegyen fel a vállalat.
Nézzük meg ezen a grafikusi példán keresztül, hogy a marketingfeladatok kiszervezésével vagy szervezeten belül tartásával jár-e jobban egy cég!
Milyen előnyökkel jár a saját grafikus alkalmazása?
-
Ha a cég munkavállalója a grafikus, akkor őt nyilván úgy választják ki, hogy a személyisége, értékrendje, munkamorálja passzoljon a vállalathoz. Szerencsés esetben a cég arculatával, hangulatával összhangban van az ő grafikusi stílusa is, tehát könnyedén bele tud helyezkedni a vállalat imázsába - vagy legalábbis idővel a magáévá teszi azt.
-
Biztosak lehetünk benne, hogy a kollégánk nem tűnik el a folyamat egy pontján, vagy nem csúszik meg a munka azért, mert egy másik ügyfél megrendelésével van elfoglalva.
-
Nem adódik bizonytalanság az árazásból, hiszen a munkabére fedezi a munkája minden díját. A félreértett ajánlatok, a módosítások, plusz kérések így nem okoznak pénzügyi vitát.
-
Az elkészült grafikai munkák a megrendelő tulajdonát képezik. Ehhez a gyakorlatban az szükséges, hogy a munka végeztével a grafikus a forrásfájlokat átadja a cégnek. Alkalmazottként garantált, hogy a forrásfájllal nem szalad el az illető, az ott lesz helyben, így biztosan a cég rendelkezésére fog állni.
-
A nyomdába adás egy kritikus pillanat sok grafikai munkánál, mert sajnos jó néhány olyan grafikus van, akiknek a képzettsége, rutinja nem terjed ki arra, milyen kritériumoknak kell megfelelni a nyomdának küldendő anyagoknak. Ha van egy “bejáratott” nyomda, akivel rendszeres a cég együttműködése, akkor a saját grafikus az ő igényeiket ismerve, velük egyeztetve nagy valószínűséggel megfelelően el tudja készíteni a nyomdakész grafikákat.
A felsorolás kis módosítással a többi marketing részfeladatra is igaz: ezeknél is fontos szempont a személyiség, a kapacitás, az információk és anyagok cégen belül maradása, a cég partnereivel való gördülékeny együttműködés.
Mi a hátránya, ha alkalmazottként foglalkoztatjuk a grafikust vagy marketing specialistát?
Két nagyon fontos dologra szeretnénk felhívni a figyelmet a hátrányoknál: ez a kapacitáskihasználás kérdése és a kiégés veszélye.
Állandó kihasználtság vagy láblógatás és túlórahegyek?
Ritka az olyan cég, ahol egész évben azonos hőfokon pörögnek a marketingfeladatok. Sok vállalatnak eleve szezonális a főtevékenysége is, az pedig szinte mindenkire érvényes, hogy az év során különböző intenzitású marketinges és grafikai feladatok merülnek fel. Termékbevezetésnél, kampányok előtt, rendezvények és ünnepek környékén sokkal több munkája keletkezik ezeknek a szakembereknek, cserébe elképzelhető, hogy az egész januárt vagy júliust végigunatkozzák. Ezáltal vagy a túlórázós idők, vagy a kihasználatlan idők okoznak majd problémát mind az érintett kollégáknak, mind a munkáltatónak. Ez anyagi veszteséget és rosszabb tervezhetőséget jelent.
Ráadásként ehhez hozzájön még egy dilemma:
Ha egy cég a marketinget igazán eredményesen szeretné csinálni úgy, hogy minden kapcsolódó tevékenységet házon belül tart, akkor alkalmazottként nem lesz elég egy (vagy néhány) “mindenes” marketinges. Egy szövegírásban vagy ügyfélkommunikációban remeklő kolléga nem biztos, hogy egyben webfejlesztésben és a grafikai tervezőprogramok használatában is jó - és fordítva.
Amennyiben specialistákat veszünk fel az egyes, a cikk elején sorolt szakterületekhez, azzal a kihasználtság problémaköre még nagyobbra nő: aki csak a webáruház feltöltésével, csak a közösségi médiás posztok kezelésével, csak a kampányok lebonyolításával foglalkozik, az ezeket biztosan profin el tudja végezni, de ezek a feladatok a legtöbb cégnél külön-külön nem adnak ki egy fix munkaidős állást.
Meddig tart a motiváció?
A másik nagy kockázat a kiégés az egyhangú, ismétlődő, előbb-utóbb kihívást már nem jelentő feladatok miatt.
Nem minden esetre és emberre igaz ez: vannak szerencsés együttállások, és vannak olyan cégek, ahol annyiféle változatos feladat hárul egy grafikusra, hogy abban ő hosszú távon is lubickolni tud. Például ha egy cég több márkával is rendelkezik, az már önmagában feldobja az egyhangúságot.
A vállalatok nagy részében azonban nem történik annyi fajta kommunikáció illetve ezek között nincs annyi újszerű feladat, hogy egy fix állású grafikus ne fásulna bele. Egyre kevesebb inger éri, nem tud fejlődni, nem érzi a flowt, nem leli örömét a munkában… Ez neki és a cégnek is gyilkos hosszabb távon, ezért nagyon kell figyelni arra, hogy megelőzzük a kiégést.
Mire számítsunk, ha kiszervezzük ezeket a feladatokat?
Az alkalmazotti a megoldással szemben választhatjuk azt az opciót, hogy külsős szakembert bízunk meg a grafikai és/vagy egyéb, marketinghez kapcsolódó feladatokkal.
Szabadúszók és ügynökségek között is vannak kiválók és kevésbé jók, így eszerint általánosságban nem érdemes megkülönböztetni a kiszervezés fajtáit. Azt viszont hasznos végiggondolni, hogy több különböző vállalkozót kérjünk fel, vagy egyetlen ügynökségnek adjuk ki a feladatokat. Erről korábbi cikkünk itt olvasható.
Az outsourcolt feladatok előnyeként az alkalmazottaknál kockázatot jelentő kihasználtság-ingadozás és a kiégés témája is megoldódik:
-
A külsőst csak akkor bízzuk meg, amikor van mivel - így nincs kérdés, mivel foglaljuk le az érintett kollégát, és a pénzt sem égetjük feleslegesen.
-
Az ügynökségi vagy freelancer grafikusnak számos más ügyfele, kihívása van, így a mi témánkba nem fog beleunni, nem veszíti el a motivációját.
Logikus lenne, hogy hátrányként idekerülnek azok, amiket az alkalmazotti oldalon pozitívumként említettünk. Ez azonban egy megbízható, profi ügynökség esetében szerencsére nem így van:
-
Attól még, hogy nem a vállalat alkalmazottja, egy rutinos és tehetséges külsős grafikus az előzetes konzultáció(k) alapján tökéletesen át tudja érezni azt az üzenetet, stílust, hangulatot, amit a cég szeretne megjeleníteni a vizuális elemekkel.
-
Egy megbízható, leinformálható, transzparensen működő ügynökségnél vagy elismert vállalkozónál nem fordulhat elő, hogy eltűnik vagy nem tartja be a megállapodást, hiszen az számára hatalmas reputációs kárt okozna.
-
Az árazás kérdését az ajánlatban és a szerződésben teljes körűen, írásban rögzíteni kell. A tapasztalt marketinges cégek tudják, hogy mindkét fél érdeke ez, ezért minden díjban, időtartamban, határidőben, feltételben pontosan megegyeznek a megbízóval. Nincs hézag, nincs félreértés.
-
Szintén a hírnévcsorbulás veszélye miatt nem engedheti meg magának a megbízott fél, hogy ne teljesítse maradéktalanul a forrásfájl átadásával kapcsolatos kötelezettségeit.
-
A nyomdai előkészítéssel egy tapasztalt grafikusnak nem lehet problémája akkor sem, ha nem ismeri a nyomdát, akivel a megbízó maga szeretne dolgozni. Tudja, mikre kell rákérdeznie, mit kell átadnia.
A mi megfigyelésünk az, hogy sok cég dönt úgy a növekedése adott pillanatában, hogy már megengedheti magának, hogy saját social media menedzsere, grafikusa, influenszerekkel foglalkozó kollégája vagy weboldalfelelőse legyen, ezért felvesz ezekre a pozíciókra rész- vagy teljes munkaidős kollégákat… Majd némi idő elteltével rendre visszatérnek az outsourcing változathoz, hiszen az ő fő tevékenységük egész más, házon belül inkább arra koncentrálnak. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy nem marad olyan kolléga, aki marketinggel foglalkozna: sokan megtartják a marketingstratégiát és bizonyos tevékenységeket és helyzettől függően egyes feladatokat szerveznek ki. Ezzel egyúttal kiaknázzák a fent leírt anyagi és egyéb előnyöket - amennyiben jól választják meg a partnerüket!
Ha ez a partner épp a Raccoon Lab, akkor a megrendelőnk egész biztos lehet benne, hogy megbízhatóan magas minőséget, kifogástalan teljesítést, töretlen lelkesedést és valódi figyelmet fog kapni. :)